simple responsive web site creator software

jente på fjellet
Utsikt fra toppen av Anfjellet på Onøya

Flotte turstier
Det finnes mange godt oppmerkede turstier på Onøy og Lurøy. Kart og oppmerking av disse er også å finne ved annløpskaiet på Onøy.

Jonhøla
Den første stien man kommer til fra annløpskaiet er Jonhøla. Den er ovenfor Borkvika på sørøstsida av Onøya. Det var der motstandsmannen Jon Kristoffersen drev sin virksomhet under den andre verdenskrig. Boka "Lurøyaffæren" gir en fengslende skildring av disse hendelsene. Likeså en artikkel i Lurøyboka der Jon selv forteller om sine opplevelser.
Du kommer til Jonhøla ved å ta første grusvei til høyre, følge turløypa som går på sørsiden av Onøyfjellet, og fra Borkvika og opp til berghulen er det skiltet med piler.

Onøyfjellet
Fra omtrent midt på Onøya går det en tursti til Onøyfjellet. Veien deler seg til Stokksvik og Skytterbanen, men holder du til høyre, så kommer du til stia opp på fjellet. Fra Onøyfjellet kan du gå til grillhytten på Stokksvikfjellet og ned til Stokksvik.

utsikt mot sør Utsikt fra turstien på Onøyfjellet mot syd.

Stokksvik
Benytt samme utgangspunkt som til Onøyfjellet, men ta til venstre ved skilt. Videre følger du en gammel kjerrevei-Sjonøyveien- og sti i et lett turterreng med mange fine stoppesteder. Du går bl.a forbi Gjertinesteinen og Kjærlighetsbenken. Både steinen og benken ligger like ved veien og er lett å få øye på.

Lurøy
Det er også flere alternativer til og gå turer på Lurøya. Sutternes ligger på baksiden av Lurøyfjellet, og er en god times gåtur (nummer 14 på turkartet). Kulturstien "Lurøysjøen Rundt" er en sti som er tilrettelagt for vandring. Turen kan også tas med sykkel eller rullestol. Deler av stien går langs bilvei, og en del på grusvei der det ikke er tillatt å kjøre bil. En kan starte hvor som helst og gå hvilken vei en vil, men merkinga er lagt opp til start ved Kystmuseet hvor det også er parkeringsplass (nummer 16 på turkartet). Den mest populære tursti går til toppen av Lurøyfjellet, og den gir optimale opplevelser med en fantastisk utsikt utover vårt øysamfunn (nummer 15 på turkartet).
jenter med fisk
Alltid masse fisk og få, og store er de også
.

Båtliv og Fiske

Opplevelser i kystmiljøet er spesielt knyttet til båtliv med fiske og bading i sjøen, med yrende fugle- og dyreliv. Fiske foregår hovedsakelig i fra båt, men det er også mange steder det går an å fiske fra kaier og berg. Det fiskes mest etter torsk og sei.

Bading i krystallklart vann, og hvite sandstrender frister mange til å gå i vannet om sommeren. ”Sesongen” begynner tidlig, selv om vannet her i nord kan være ganske kaldt.

Kayakkpadling er en økende populær aktivitet her ute i øyene. Det er flotte forhold, og flere finner veien hit for å utforske vår skjærgård fra kajakk.

Det er også flotte forhold for roing, seiling, vannski, snorkling, og dykking i mellom øyer, holmer og skjær.

Båtutleie
Kajakk utleie

havnen mot syd
Havnekroa (til venstre) med to utleie rorbuer ved siden av.
Spisesteder

Havnekroa ligger like ved annløpskaiet på Onøy, med panoramautsikt i kjent Helgelandsnatur. Fisk - og kjøttmat servert i maritime omgivelser. Alle rettigheter.
Havnekroa har åpent på sommeren, åpningstider vil bli annonsert her.

Håkon Lund As - kiosk/gatekjøkken
Gatekjøkkenmat. Ferske aviser. Ligger like ved Håkon Lund Landhandel.
Åpnet mandag - fredag 1700-1900 / lørdag - søndag 17.30-19.30

Overnatting

Ved siden av Havnekroa er det to rorbuer som leies ut. Kontakt informasjon kommer snart.

Håkon Lund har også robuer til utleie. Rorbuene ligger ikke langt fra landhandelen på Onøy. Tlf: 974 97 978

Rådhusplassen var tidligere kommunehuset i Lurøy. Nyoppusset og tilrettelagt for overnatting i 2007. Her er det 25 senger fordelt på 7 rom. 19 av sengene er rammemadrasser (90cm). Resten køyesenger. I tillegg disponeres tre dobbeltrom på ungdomshuset like i nærheten. Til sammen 31 sengeplasser.
For bestilling ta kontakt med Torill Nordås tlf 911 57 725

andre serverdigheter

Onøy Havn
Rorbuene og gjestebryggen

Sommerens festligheter

Lurøy båtforening har flere år på rad arrangert utefest på sommeren i Onøy havn.

Onøydagene pleier å være i månedskiftet juni / juli. Det serveres frokost på formiddagen og grillmat litt senere ut på dagen utenfor Håkon Lund AS. Samt aktiviteter for store og små. Fest på kvelden på UL Havbåras hus på Onøya.

I midten av juli har UL Nord en sommerfest på Nortun på Lurøya. Sommeren avsluttes med slåttball på Fagertun, Onøy i midten av august.

På alle festene et det levende musikk, salg av mat og drikke, stor stemning og mange trivelige folk. Aktivitetene kunngjøres på lokale oppslagstavler og her på denne nettsiden.

Hvordan du kommer deg til Onøy

For å komme hit ut til Onøy må du ta sjøvegen enten med bilferge, hurtigbåt eller egen skyss.
Bilferga M/F "Lurøy" går mellom Stokkvågen, Onøy, Sleneset og Lovund. Hurtigbåten M/S "Helgeland" går fra Sandnessjøen, Nesna, Stokkvågen, Onøy og videre ut til Træna. Nordlandsekspressen går fra Bodø til Sandnessjøen og er innom Onøy på turen. Hurtigbåten M/S "Nesøy" går daglig mellom Stokkvågen, Aldra, Kvarøy, Hestmona, Sørnesøy og Onøy. Det går også buss fra Mo i Rana til Stokkvågen.

Sjekk rutetidene her:

fergeruter